Saturday 26 March 2011

Eget tema: Bokstäver (nr 28)

Inte ser alla bokstäver likadana ut. Min man läser och skriver två olika alfabeten helt obehindrat. Själv får jag kisa och tänka efter innan jag ser att mosaiken på den serbiska kyrkan föreställer "Sveti Jovan evangelist", "Sankt Johannes evangelisten" som i det här fallet inte syftar på ett särskilt ämbete i kyrkan utan på den som författat Johannes evangelium.

Hur gör man förresten en sådan här mosaik? Sätter man ihop alla små pyttedelar (klicka gärna upp bilden till  dess rätta storlek och kika på de små bitarna) och fäster dem på väggen som en helhet eller står konstnären på en byggnadsställning och pillar med dem och tappar perfekt tillhuggna bitar och svär ... jag menar korsar sig fromt ... och klättrar ner, kryper runt på alla fyra och stryker försiktigt med händerna omkring sig och spanar bland grus och gräs och korsar sig lite till och klättrar upp igen med den lilla stenen bara för att finna att det var en annan sten som behövdes just där? Och han kliar sig i huvudet och råkar putta till hela lådan med småsten och den faller ...? Det där är inget jobb för mig.